Strategisk kommunikation

Måske er I en mindre eller nystartet virksomhed, der vil til at fortælle om jeres fantastiske produkter og/eller budskaber? Måske arbejder du på et projekt eller event, som skal have opbygget kendskab i den kommende tid? Før I begynder, så sørg for at få defineret målgrupper, kernefortælling, nøglebudskaber. Sæt en retning og nogle kommunikationsmål, der understøtter den overordnede kurs og de overordnede mål. På den måde sikrer I jer, at I kommunikerer konsistent og troværdigt på de rette kanaler og i øjenhøjde med jeres målgruppe.

Content-produktion

Når der er styr på det strategiske afsæt, skal der produceres indhold til kanalerne. Indhold til hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier, kampagnematerialer osv. Fængende tekster og engagerende billeder og videoer. Alt sammen med målgruppen for øje, i den rette tone of voice og med afsæt i den kernefortælling og de værdier og nøglebudskaber, der er defineret i det kommunikationsstrategiske grundlag.

PR

Hvordan får man omtale af sit fantastisk produkt, projekt eller event? Hvordan henvender man sig til medierne? Sørg altid for arbejde grundigt og målrettet. Find den gode historie, find en skarp vinkel og identificer, hvilket medie der matcher jeres målgruppe og kunne være interesseret i historien. Overvej grundigt, om historien passer til radio, tv, web eller tryk, og om den passer bedst til nationale, regionale eller lokale medier.

Pressehåndtering

Skal du invitere pressen til en begivenhed? Hvem skal I invitere, hvordan præsenterer I bedst jeres begivenhed, og hvordan henvender I jer? Og hvad gør I på dagen i forhold til modtagelse, briefing, forplejning, servicering, interviews osv.? Hvad har pressefolk brug for at have til rådighed og adgang til? Pressen sikrer jer omtale af begivenheden, så sørg for, at de på forhånd er godt klædt på med baggrundsmateriale og praktisk information. Og sørg for, at de på dagen får det, de skal bruge, og ikke møder forhindringer undervejs.

Krisekommunikation

Har I styr på kommandovejene og handlingsplan i tilfælde af en krise? Hvad er en kritisk situation for lige præcis jeres virksomhed, projekt eller event? Står I lige nu i en kritisk situation – enten internt, over for samarbejdspartnere eller eksternt? Kritiske situationer kan være både små og store, og fælles for dem alle er, at de vokser sig større, hvis de ikke håndteres hurtigt og professionelt. Kommunikationen er afgørende – både i forhold til hastighed, metode, budskaber og struktur.

Korrektur og skriveopgaver

Skal du have formuleret en artikel, tekster til et nyt site, læst korrektur på et større materiale? Eller har du en hjemmeside, der trænger til en overhaling? Husk, at alt materiale – digitalt såvel som fysisk – afspejler jeres virksomhed eller event. Sørg for, at det er velformuleret, i tråd med jeres værdier, rammer jeres målgruppe og fremstår uden fejl. Hvordan opfatter du selv en virksomhed, der kommunikerer uprofessionelt, i en skidt tone og med stavefejl? Ikke videre positivt, gætter jeg.